URSYNÓW TO PIĘKNA DZIELNICA

 

Poszerzenie ulicy Filipiny Płaskowickiej - mail do radnych kadencji 2018-2023 dzielnic Ursynów i Wilanów

 

W początku 2023 napisałem do radnych, najpierw Ursynowa, potem Wilanowa mail.

W 10 punktach zawarłem kluczowe kwestie przemawiające za poszerzeniem.

Z Ursynowa na 25 radnych odpowiedziało 3, wszyscy negatywnie, w tym dwóch po miesiącu.

Z Wilanowa na 21 radnych nie odpowiedział ani jeden.

 

 

1. Położenie i długość do poszerzenia

Do poszerzenia po pracach GDDKiA pozostało niecałe 900m (w załączeniu dwa rzuty z map Google z pomiarem). Prawdopodobnie, znając zaawansowanie technologiczne administracji państwowej (niezależnie od szczebla) władze dzielnicy pracują na mapach z 2016 lub 2017 roku. One są nieaktualne. Sporo się zmieniło, co można osobiście sprawdzić jadąc od ul. Rosoła w kierunku wschodnim, nad nowo wybudowanym tunelem. Polecam każdemu z Państwa, najlepiej w ciągu dnia.

 

2. Koszt poszerzenia

Burmistrz R. Kempa w swoim mailu z dnia 16 lutego br. twierdzi, że prognozowany koszt wyniósłby 50 mln PLN. Biorąc pod uwagę długość odcinka (900 m) daję nam to cenę 55 mln PLN za kilometr. Taka stawka byłaby najwyższą w powojennej historii Polski bijąc trzypasmową autostradą. Z uwagi na fakt, że nie ma tu ani tunelu, ani wiaduktu które mogłyby podwyższyć koszt, porównując do średniej GDDKiA koszt nie powinien przekroczyć 10 mln. Dodatkowo jedna nitka jest gotowa (północna), wystarczy dobudować drugą, południową. Pierwotny plan (o czym w następnym punkcie) zakładał rozszerzenie ulicy w kierunku południowym i dobudowanie parkingu (rzut projektowy przesyłałem w poprzednim mailu)

 

3. Poszerzenie ulicy kosztem parku linearnego

Burmistrz R. Kempa na spotkaniu z mieszkańcami w maju 2022 stwierdził, że poszerzenie Płaskowickiej odbyłoby się kosztem parku linearnego. To nieprawda. Koncepcja architektoniczno-urbanistyczna zagospodarowania terenu dot. parku linearnego wykonana przez firmę Proinwestycja Katarzyny Łowickiej zakładała poszerzenie ulicy Płaskowickiej na całej długości terenu zielonego. Jedyna rzecz jaką mogłoby ograniczyć poszerzenie ulicy Płaskowickiej to budowa dużego targowiska, psującego koncepcję parku, z gigantycznym betonowym parkingiem na 44 trujące środowisko ciężarówki którą forsują władze dzielnicy. Wbrew w/w planowi, wbrew konsultacjom społecznym i wbrew okolicznym mieszkańcom.

 

4. Brak potrzeby poszerzenia – analiza ruchu

Jak stwierdził wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski w 2016 roku analizy GDDKiA wykazały, że jedna nitka wystarczy. Może w 2016 wystarczyły, kiedy ul. Płaskowickiej była poszatkowana pojedynczymi jezdniami na całej długości. Dziś mamy rok 2023, miasto się rozwija, ulica Płaskowickiej od zjazdu do wjazdu na trasę S2 jest prawie w całości dwupasmowa. Pozostało 900 m wstydu na wysokości Al. K.E.N.

 

5. Skrzyżowanie Płaskowickiej z ul. Braci Wagów nie wymaga zmian

Burmistrz na w/w spotkaniu oświadczył, że skrzyżowanie Płaskowickiej z ul. Braci Wagów nie wymaga zmian zaś w przypadku skrzyżowania z ulicą Lanciego powstanie rondo. To plan powstał zapewne bez sprawdzenia realnej sytuacji, bez wizji lokalnej. Przy ulicy Braci Wagów jest wrażliwe przejście dla pieszych. Wyjazd z ul. Braci Wagów w lewo w ul. Płaskowickiej (na zachód) to koszmar, blokuje przy okazji auta chcące skręcić w prawo. Skręt z ul. Płaskowickiej samochodów jadących od strony ul. Rosoła (ze wschodu na zachód) blokuje cały przejazd na tej ulicy. Oczywiste wydaje się wybudowanie aktywnej sygnalizacji świetlnej (po poszerzeniu jezdni). W przypadku ul. Lanciego sytuacja jest identyczna, przy czym skręt w nią jest blokowany częściej z uwagi na zwiększony ruch w tym miejscu. Identycznie jak poprzednio potrzebna jest aktywna sygnalizacja świetlna. Niemniej bez poszerzenia tym miejscu sytuacja i tak nie zostanie poprawiona. Budowa ronda? Bzdura. Obok jest rondo Krahelskiej. Wypadałoby zachować jakiś umiar w budowie rond, aby nie było jedno obok drugiego, nie mówiąc już o koszcie takiej inwestycji.

 

6. Skąd się biorą korki?

Według burmistrza R. Kempy, ze spotkania z mieszkańcami „korki […] generują przede wszystkim mieszkańcy Wilanowa - pracownicy biurowego Mordoru”. Czy zadaniem władz Ursynowa jest walka z mieszkańcami Wilanowa, za wszelką cenę? Pytanie retoryczne… Korki generuje przewężenie ulicy Płaskowickiej, źle zaprojektowane ronda (do poprawy) i brak uregulowania kwestii skrętu w Lanciego i Braci Wagów jak opisałem powyżej. Proszę sobie przypomnieć co się działo w Al. K.E.N w czasie budowy tunelu, na wysokości ronda Krahelskiej. Powstawały gigantyczne korki w obu kierunkach, z uwagi na fakt, że jezdnia była tam zwężona. Podobnie jak dziś wzmożony ruch pieszych z okazji bazarku na zajezdni korkuje to samo rondo w weekendy. Zmiana z dwóch pasów na jeden pas na ruchliwej ulicy zawsze spowoduje skumulowanie ruchu w tym miejscu. A wracając do samochodów z Wilanowa, dzielnice powinny ze sobą współpracować i ułatwiać życie swoim mieszkańcom (wyborcom) a nie je utrudniać.

 

7. Betonoza (asfaltoza)

„Nie widzę zasadności wydania kilkudziesięciu milionów złotych i zabierania kilku tysięcy metrów kwadratowych przyszłego tzw. parku linearnego przeznaczonych na zieleń i ich zabetonowania i wyasfaltowania” – stwierdzenie burmistrz z artykułu z 12 stycznia br. Tu trzeba powiedzieć wprost, że zabetonowaniem można jedynie nazwać wspomniany już gigantyczny parking na 44 ciężarówki na wysokości Braci Wagów. Jego powierzchnia byłaby większa od całej powierzchni poszerzenia ul. Płaskowickiej. I ponownie, koncepcja architektoniczna zakładała dwupasmową ulicę i parking po jej południowej stronie. Jak więc można zabrać coś parkowi co zostało skomponowane wraz z nim? Nonsens, czysto populistyczne hasło nie mające niż wspólnego z rzeczywistością.

 

8. Jak zakorkować ul. Płaskowickiej mocniej

Jeżeli korki są małe, to na pewno nie będą mniejsze, jeżeli zamiast bazarku na zajezdni powstanie budynek użyteczności publicznej, cytując z wywiadu styczniowego z burmistrzem „Mogą więc przy Płaskowickiej albo powstać poszczególne wydziały, albo też Ministerstwo Sprawiedliwości zdecyduje się na osobny sąd dla Ursynowa ulokowany w tym właśnie miejscu.” Proszę sobie uzmysłowić, że władze dzielnicy chcą przy odcinku jednopasmowym, tuż przed rondem Krahelskiej wybudować obiekt, do którego musi być dojazd, choćby dla służb, jak nie dla interesantów. Może wypadałoby najpierw doprowadzić sytuację komunikacyjną do ładu zanim rozpocznie się kolejną inwestycję wzmagającą ruch w okolicy.

 

9. Rok 2016

Jak już wspominałem wyżej rok 2016 minął dawno, to było 7 lat temu. Z państwa perspektywy za poprzedniej kadencji. Teraz mamy nową kadencję, nawet jak niektórzy repetują, to jednak działania, nieudane i nieukończone, warto znów podjąć. Z mojego punktu widzenia wyborcy temat został oddany walkowerem. Nikt z Państwa nie robi nic w tym temacie. Może się mylę, ale tak to wygląda z mojej perspektywy. Jedynie redakcja haloursynow.pl stara się od czasu do czasu przypominać o problemie.

 

10. Bazar vel targowisko

Władze dzielnicy jak już wspomniałem forsują koncepcje targowiska na wysokości Braci Wagów i jednopasmowej Płaskowickiej. Ta inwestycja zablokuje ruch drogowy na Ursynowie na amen. Ściągnie w rejon, który się już korkuje hordy ludzi skuszonych fałszywą obietnicą zakupu produktów rolnych z własnej uprawy handlujących. Banany, pomarańczę, pomidory w marcu pochodzą z jednego „pola uprawnego” – z giełdy towarowej w Broniszach. Z niewiadomych przyczyn władze wybrały ten rejon, zamiast zbiegu Płaskowickiej i Rosoła, gdzie nie ma żadnej przylegającej zabudowy mieszkaniowej. 

W korespondencji mailowej burmistrz R. Kempa oświadczył, że „O lokalizacji przy Rosoła/Płaskowickiej rozmawialiśmy i pisaliśmy już kilka razy i w tym przypadku zdania o swoistej umowie społecznej wynikającej z konsultacji społecznych nie zmienię”. Z kim i kiedy zawarto „swoistą umowę społeczną” i przeprowadzono „konsultacje społeczne”? Z Orlenem? Z Biedronką? Z Natpollem? Z dealerem Mazdy i Stellantis? Z jakimś niezwykle ważnym VIP-em? Pozostawiam to Państwu pod rozwagę, gdyż mi się nasuwają tylko spiskowe teorie, których nie będę podawał.

 

 

Linki do wypowiedzi wspomnianych powyżej:

Wiceprezydent Warszawy o Płaskowickiej, październik 2016: https://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/7,34862,20828888,ursynow-protesty-przeciw-rezygnacji-z-poszerzania-ul-plaskowickiej.html

Burmistrz na spotkaniu z mieszkańcami, maj 2022, https://haloursynow.pl/pl/11_wiadomosci/740_inwestycje/20020_korki-na-plaskowickiej-i-inne-problemy-mieszkancow-co-planuje-dzielnica.html

Wywiad z burmistrzem, styczeń 2023: https://haloursynow.pl/pl/11_wiadomosci/717_wywiady/21726_burmistrz-nie-obrazam-sie-o-to-ze-mieszkancy-korzystaja-ze-swoich-praw.html

Burmistrz o poszerzeniu, styczeń 2023: https://haloursynow.pl/pl/720_komunikacja/21577_samochodow-duzo-pasy-tylko-dwa-czy-poszerzac-plaskowickiej.html